Proces prijímania detí a žiakov z Ukrajiny

Od 1. septembra 2025 bude na Slovensku platiť povinné vzdelávanie pre deti cudzincov, ktoré sú občanmi z Ukrajiny vrátane detí so statusom odídenca. Cieľom je zabezpečiť rovnaké právo na vzdelanie pre všetky deti a podporiť ich začlenenie do spoločnosti.  

Postup pri zaradení dieťaťa do MŠ, ZŠ a SŠ (podľa § 146 ods. 4 školského zákona): 

  1. nechať si predložiť od zákonného zástupcu dieťaťa doklad preukazujúci, že sa začalo konanie o poskytnutie dočasného útočiska alebo konanie o udelenie azylu (stačí, ak polícii zákonný zástupca oznámi, že chce azyl alebo dočasné útočisko), 
    • Poznámka: Podstatné je, či sa konanie začalo, nie či už bol udelený azyl alebo či už bolo poskytnuté dočasné útočisko. 
  2. zistiť úroveň doterajšieho vzdelania a ovládania štátneho jazyka (pozri dostupné metodické materiály, napr. slovencina_ako_cudzi_jazyk.pdf
  3. zaradiť do príslušného ročníka a triedy vydaním písomného dokladu o zaradení dieťaťa podľa tohto dokumentu, vzhľadom na konkrétny prípad a situáciu dieťaťa cudzinca.    

Všeobecné informácie k zaradeniu, prijímaniu a evidencií detí a žiakov nájdete v tomto dokumente a nižšie na tejto webovej stránke. 

Riaditeľ spádovej základnej školy prednostne zaraďuje žiakov, ktorí majú miesto trvalého pobytu v školskom obvode spádovej školy a majú trvalý pobyt na území SR, ale v inom školskom obvode, a následne zaradí na vzdelávanie deti:  

  • so statusom žiadateľov o dočasné útočisko,  
  • žiadateľov o azyl,  
  • odídencov alebo azylantov, ktorí nemajú trvalý pobyt na území SR. 

Školský zákon ustanovuje, že z dôvodu nedostatočného ovládania štátneho jazyka možno dieťa podmienečne zaradiť do príslušného ročníka podľa veku, pričom podmienečné zaradenie nemá časové obmedzenie. Na zaradenie do nižšieho ročníka sa vyžaduje informovaný súhlas zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia. 

Viac informácií tu: Zaradenie detí cudzincov do ročníka 

Riaditeľ školy môže odmietnuť zaradiť žiaka z Ukrajiny do školy z dôvodu nedostatočnej kapacity. Ak nemožno zaradiť dieťa do materskej, základnej alebo strednej školy, riaditeľ tejto školy informuje zákonného zástupcu dieťaťa, obec, v ktorej má dieťa pobyt alebo dočasné útočisko, a príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve, ktorý následne určí školu, v ktorej sa bude odídenec vzdelávať. 

Voči „nezaradeniu“ sa zákonný zástupca nemôže odvolať. Riaditeľ školy komunikuje so zriaďovateľom školy za účelom nájdenia kapacít v inej škole. 

Usmernenie k prijímaniu detí na predprimárne vzdelávanie do materskej školy nájdete tu

Usmernenie k zápisu detí do 1. ročníka a úvodného ročníka základnej školy a prijímaniu detí na vzdelávanie v základnej škole nájdete tu

Podľa štandardov zákazu segregácie škola zavedie jasné pravidlá a postupy, ktoré pomáhajú predchádzať segregácii, identifikovať jej riziká a riešiť prípady segregácie, ak sa pri kontrole zistia. Cieľom je zabezpečiť rovnaké podmienky vo vzdelávaní pre všetkých žiakov v súlade so školským zákonom. 

Prijímanie na MŠ, ZŠ a SŠ je štandardné, podľa správneho poriadku platného pre slovenské deti a deti cudzincov, ktoré: 

  • boli zaradené na predprimárne vzdelávanie v materskej škole postupom podľa § 146 ods. 4 školského zákona a majú „pokračovať“ vo vzdelávaní v základnej škole, 
  • ešte neboli v systéme vzdelávania v SR, majú status žiadateľa o dočasné útočisko, žiadateľa o azyl, odídenca alebo azylanta viac ako 3 mesiace a podľa veku sa má vzdelávať v základnej škole alebo strednej škole, 
  • už raz boli zaradené na vzdelávanie v slovenských školách, odišli v priebehu školského roka a opäť sa vrátili na územie SR a má sa vzdelávať v základnej škole alebo strednej škole. 

Zákonný zástupca sa môže odvolať voči neprijatiu, ďalší postup sa riadi správnym konaním. 

Usmernenie k prijímaniu detí na predprimárne vzdelávanie do materskej školy nájdete tu

Manuál pre predprimárne vzdelávanie nájdete tu

Usmernenie k zápisu detí do 1. ročníka a úvodného ročníka základnej školy a prijímaniu detí na vzdelávanie v základnej škole nájdete tu

 Žiakov, ktorí sa vzdelávajú na Ukrajine: 

  • na stredných odborných školách je možné zaradiť do príslušného ročníka strednej odbornej školy v SR (ohľad je nutné brať na celkové zameranie učebného alebo študijného odboru a či išlo o vstup z 9. alebo 11. ročníka všeobecnovzdelávacej školy). 
  • v 10. a 11. ročníku všeobecnovzdelávacej školy je možné zaradiť do príslušného ročníka gymnázia v SR (riaditeľ môže predpísať rozdielové skúšky). 

 Na plagáte nižšie nájdete informácie o prijímaní ukrajinských žiakov do škôl:   

Riaditeľ školy môže odmietnuť prijať žiaka z Ukrajiny do školy z dôvodu nedostatočnej kapacity. Zákonný zástupca má možnosť odvolať sa voči rozhodnutiu o neprijatí, ďalší postup sa riadi správnym konaním.   

Od 1. septembra 2025 môžu základné školy zriadiť adaptačné triedy pre žiakov, ktorí:  

  • ešte dostatočne neovládajú slovenský jazyk, alebo  
  • im odborníci na základe diagnostiky odporučili prispôsobiť vyučovanie podľa ich individuálnych potrieb.  

Tento model má pomôcť deťom lepšie sa zaradiť do bežného školského prostredia a zvládnuť výučbu v slovenčine.  

Ako sa dieťa dostane do adaptačnej triedy?  
Žiaka zaraďuje do adaptačnej triedy riaditeľ školy s vopred prerokovaným súhlasom zákonného zástupcu žiaka

  1. na návrh triedneho učiteľa po vyjadrení výchovného poradcu alebo  
  2. na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie, v ktorom odporučí aj konkrétne podporné opatrenia, ktoré bude žiak potrebovať v základnej škole. 

Koľko detí môže byť v adaptačnej triede?  
Adaptačnú triedu možno zriadiť pre najmenej 4 žiakov a najviac 10 žiakov z jedného ročníka alebo z viacerých ročníkov. Ak počet žiakov klesne pod 4, adaptačná trieda sa zruší.  

Ako bude prebiehať výučba?  
Ak ide o žiakov, ktorí nedostatočne ovládajú vyučovací jazyk:  

  • Predmet slovenský jazyk a literatúra odporúčame vyučovať metódami a formami výchovy a vzdelávania ako cudzí jazyk. Školy môžu využiť vzdelávacie štandardy pre slovenský jazyk ako druhý jazyk, ktoré sú súčasťou vzdelávacích štandardov príslušného štátneho vzdelávacieho programu v znení jeho dodatkov.  
  • Konkrétny návod, ako pracovať so vzdelávacím štandardom pre slovenský jazyk ako druhý jazyk, učebné osnovy a ďalšie užitočné informácie, sú zverejnené na metodickom portáli „Učíme“, ktorý je priebežne doplňovaný s cieľom poskytovať čo najširšie spektrum metodických materiálov. 
  • Pri výučbe ostatných vyučovacích predmetov sa odporúča uplatňovať stratégie a postupy na podporu osvojovania si vyučovacieho jazyka. Na to možno využiť sprievodný materiál Národného inštitútu vzdelávania a mládeže k osvojovaniu si vyučovacieho jazyka školy pre deti a žiakov s iným materinským jazykom ako slovenským. 

Časť výchovno-vzdelávacieho procesu možno uskutočňovať s využitím príslušného cudzieho jazyka alebo jazyka príslušnej národnostnej menšiny.  

Zariadenie poradenstva a prevencie má v správe z rediagnostického vyšetrenia poskytnúť komplexný obraz o žiakovi tak, aby bolo možné stanoviť, aké konkrétne podporné opatrenia bude žiak potrebovať v základnej škole (napr.: zabezpečenie jazykového kurzu vyučovacieho jazyka, zabezpečenie doučovania, prispôsobenie učebných materiálov a metód, ako aj zapojenie odborníkov Školského podporného tímu - špeciálny pedagóg, psychológ a i.).  

Skočiť na začiatok stránky