Adaptácia ukrajinských žiakov

Od 1. januára 2025 môžu základné školy zriadiť adaptačné triedy pre žiakov, ktorí:  

  • ešte dostatočne neovládajú slovenský jazyk, alebo  
  • im odborníci na základe diagnostiky odporučili prispôsobiť vyučovanie podľa ich individuálnych potrieb.  

Tento model má pomôcť deťom lepšie sa zaradiť do bežného školského prostredia a zvládnuť výučbu v slovenčine.  

Ako sa dieťa dostane do adaptačnej triedy?  

Žiaka zaraďuje do adaptačnej triedy riaditeľ školy s vopred prerokovaným súhlasom zákonného zástupcu žiaka: 

  1. na návrh triedneho učiteľa po vyjadrení výchovného poradcu alebo  
  2. na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie, v ktorom odporučí aj konkrétne podporné opatrenia, ktoré bude žiak potrebovať v základnej škole. 

Koľko detí môže byť v adaptačnej triede?  

Adaptačnú triedu možno zriadiť pre najmenej 4 žiakov a najviac 10 žiakov z jedného ročníka alebo z viacerých ročníkov. Ak počet žiakov klesne pod 4, adaptačná trieda sa zruší.  

Ako bude prebiehať výučba?  

Ak ide o žiakov, ktorí nedostatočne ovládajú vyučovací jazyk:  

  • Predmet slovenský jazyk a literatúra sa odporúča vyučovať metódami a formami výchovy a vzdelávania ako cudzí jazyk. Školy môžu využiť vzdelávacie štandardy pre slovenský jazyk ako druhý jazyk, ktoré sú súčasťou vzdelávacích štandardov príslušného štátneho vzdelávacieho programu v znení jeho dodatkov.  

  • Konkrétny návod ako pracovať so vzdelávacím štandardom pre slovenský jazyk ako druhý jazyk, učebné osnovy a ďalšie užitočné informácie sú zverejnené na metodickom portáli „Učíme“, ktorý je priebežne doplňovaný s cieľom poskytovať čo najširšie spektrum metodických materiálov. 

  • Pri výučbe ostatných vyučovacích predmetov sa odporúča uplatňovať stratégie a postupy na podporu osvojovania si vyučovacieho jazyka. Na to možno využiť sprievodný materiál Národného inštitútu vzdelávania a mládeže k osvojovaniu si vyučovacieho jazyka školy pre deti a žiakov s iným materinským jazykom ako slovenským. 

Časť výchovno-vzdelávacieho procesu možno uskutočňovať s využitím príslušného cudzieho jazyka alebo jazyka príslušnej národnostnej menšiny.  

Zariadenie poradenstva a prevencie má v správe z rediagnostického vyšetrenia poskytnúť komplexný obraz o žiakovi tak, aby bolo možné stanoviť, aké konkrétne podporné opatrenia bude žiak potrebovať v základnej škole (napr.: zabezpečenie jazykového kurzu vyučovacieho jazyka, zabezpečenie doučovania, prispôsobenie učebných materiálov a metód, ako aj zapojenie odborníkov Školského podporného tímu - špeciálny pedagóg, psychológ a i.).  

Škola a zákonný zástupca dieťaťa oslovia príslušné centrum poradenstva a prevencie (CPaP) alebo špecializované centrum poradenstva a prevencie (ŠCPaP) a budú postupovať podľa odporúčaní tohto zariadenia. 

Ich zoznam nájdete na stránke Sieť zariadení poradenstva a prevencie od 1.1.2023.  

Príchodu nového žiaka venujte náležitú pozornosť. Pripravte triedny kolektív na príchod nového spolužiaka a spolupracujte s ostatnými zamestnancami školy. Požiadajte o pomoc školský podporný tím, ak si nebudete istí, ako postupovať.  

Zmena je pre žiaka náročná. Odchod z krajiny, kde dovtedy vyrastal, znamená odtrhnutie sa od všetkého, čo poznal, a je veľmi často sprevádzaný tzv. kultúrnym šokom - šokom z nového prostredia a zvykov. 

K dispozícii sú podporné materiály - metodické usmernenia, webináre a návody, niektoré aj v ukrajinskom jazyku, a webináre NIVaM.  

Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní poskytuje zákonným zástupcom a školám podporu v začleňovaní cudzincov do slovenského školstva (detí, žiakov aj pedagógov). Projekt realizuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže a organizácia UNICEF. Viac informácií nájdete na tejto stránke.  

Pri vzdelávaní detí cudzincov či odídencov, teda detí s iným materinským jazykom, by sme sa nemali spoliehať len na ich schopnosť adaptovať sa, ale aktívne im pomáhať vyrovnávať sa so zmenami, ktorým musia čeliť.  

Dieťa, ktoré nerozumie jazyku školy, len ťažko porozumie obsahu učiva, preto musí byť jazyková príprava integrálnou súčasťou každej vyučovacej hodiny. Znamená to, že každý predmet je vlastne aj jazykovým kurzom. Do procesu začleňovania žiaka by mal byť zapojený čo najširší tím odborných a pedagogických zamestnancov v škole a všetci by mali byť poučení o možnostiach komunikácie s dieťaťom s iným materinským jazykom. Bližšie informácie nájdete v tomto dokumente

Pri práci s triednym kolektívom odporúčame aj Ranné kruhy, ktoré pomáhajú vytvárať bezpečné prostredie. Informácie o ranných kruhoch a praktickú príručku s konkrétnymi aktivitami nájdete na stránke Ranné kruhy

Zároveň je potrebné byť obozretný voči akýmkoľvek náznakom šikanovania. Na webovej stránke Prevencia a riešenie šikanovania nájdete aktuálnu Smernicu k prevencii a riešeniu šikanovania a iné užitočné zdroje zdroje. Dokument Prevencia a riešenie šikanovania - sprievodca pre školské prostredie je sprievodcom preventívnymi a intervenčnými postupmi v problematike šikanovania. 

K dispozícii sú zdroje z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie:  

V prípade závažnejších problémov, poskytujú pomoc zariadenia poradenstva a prevencie, ktoré sú dostupné v každom okrese. Škola a zákonný zástupca dieťaťa oslovia príslušné centrum poradenstva a prevencie (CPaP) alebo špecializované centrum poradenstva a prevencie (ŠCPaP) a budú postupovať podľa odporúčaní tohto zariadenia. 

Ich zoznam nájdete na stránke Sieť zariadení poradenstva a prevencie

V súčasnosti sú schválené učebnice ukrajinského jazyka a literatúry, ktoré využívajú najmä školy s vyučovacím jazykom ukrajinským a vyučovaním ukrajinského jazyka. Učebnice pre ostatné vyučovacie predmety v súčasnosti nie sú dostupné v prekladoch do ukrajinského jazyka. 

Zdroje: 

Na stránke Vzdelávanie pedagogických zamestnancov nájdete zoznam vzdelávacích aktivít a zdrojov. 

Na stránke Vzdelávanie detí cudzincov – Materiály a formuláre sú zverejnené aj záznamy a prezentácie z webinárov, zameraných na podporu vzdelávania detí cudzincov. 

Skočiť na začiatok stránky