ADAPTÁCIA A PREKONANIE JAZYKOVEJ BARIÉRY DIEŤAŤA Z UKRAJINY V ŠKOLÁCH V SLOVENSKEJ REPUBLIKE A UKONČOVANIE VZDELANIA

Škola, zamestnanci školy a najmä triedny učiteľ by mali príchodu nového žiaka venovať náležitú pozornosť. Dôležitá je spolupráca všetkých pedagogických a odborných zamestnancov školy, ale aj príprava triedneho kolektívu. Zmena je pre žiaka veľkou psychickou záťažou. Odchod z krajiny, kde dovtedy vyrastal, znamená odtrhnutie sa od všetkého, čo poznal, a je veľmi často sprevádzaný tzv. kultúrnym šokom.

Všetky materiály spolu s metodickými usmerneniami, návodmi, v niektorých prípadoch aj v ukrajinskom jazyku, ktoré pripravili jednotlivé priamo riadené organizácie ministerstva školstva, sú uvedené na stránke ministerstva školstva, vo vytvorenej zložke „Situácia na Ukrajine“:

 Podporné materiály a webináre | Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky

Rovnako NIVAM (Národný inštitút vzdelávania a mládeže )spustil v spolupráci s humanitárnou organizáciou UNICEF projekt Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní, ktorého cieľom je poskytovať rodičom a školám podporu v začleňovaní cudzincov do slovenského školstva (detí a žiakov i pedagógov).

Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní – Národný inštitút vzdelávania a mládeže

S účinnosťou od 1. januára 2025 bude možné v základných školách zriadiť adaptačné triedy pre žiakov,  ktorí nedostatočne ovládajú vyučovací jazyk alebo ktorým príslušné zariadenie poradenstva a prevencie na základe diagnostiky odporučilo úpravu cieľov, metód, foriem alebo prístupov vo výchove a vzdelávaní.

Do adaptačnej triedy bude žiaka zaraďovať riaditeľ školy na návrh triedneho učiteľa po vyjadrení výchovného poradcu alebo na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie. Zaradeniu konkrétneho žiada do adaptačnej triedy musí predchádzať prerokovanie a podpísanie informovaného súhlasu zákonným zástupcom dieťaťa.

Adaptačnú triedu bude možno zriadiť pre najmenej štyroch žiakov a najviac desiatich žiakov z jedného ročníka alebo z viacerých ročníkov. Ak bude počet žiakov v adaptačnej triede nižší ako štyria žiaci, adaptačná trieda sa zruší. Ak pôjde o žiakov, ktorí nebudú dostatočne ovládať vyučovací jazyk príslušnej školy, v ktorej bude adaptačná trieda zriadená, bude sa môcť výchovno-vzdelávací proces v adaptačnej triede uskutočňovať v príslušnom cudzom jazyku alebo v jazyku príslušnej národnostnej menšiny a vyučovací predmet slovenský jazyk a slovenská literatúra vyučovať metódami a formami výchovy a vzdelávania ako cudzí jazyk.

Všetky deti, žiaci, zamestnanci rôznym spôsobom prežívajú ťažké situácie, ktoré nastali na Ukrajine a dotkli sa nás všetkých. Ministerstvo školstva vydalo k tomu metodické usmernenie „Podpora žiakov spojená s vojnou na Ukrajine“, dostupné na: 22318.7dfc51.pdf (minedu.sk)

 V ňom je uvedená potreba adaptačného obdobia pre dotknutých v súvislosti s touto situáciou. Ak nie je toto dodržiavané, odporúčame nasledovné:

  • ak ide o žiaka –  osloviť triedneho učiteľa a odborného zamestnanca, ak je v škole,  s tým, že sa nedodržiavajú  odporúčania a môže to mať veľmi zlý vplyv na žiaka,
  • ak ide o rodiča – môže osloviť triedneho učiteľa, odborného zamestnanca alebo riaditeľa školy s touto problematikou,
  • ak je situácia kritická a škola adaptačné obdobie dlhodobo nerealizuje, v krízových situáciách tohto roka, treba kontaktovať CPP alebo Štátnu školskú inšpekciu.

Zároveň sú k dispozícii materiály zo strany Národného inštitútu vzdelávania a mládeže: Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní – Národný inštitút vzdelávania a mládeže (nivam.sk)

Podľa § 146 ods. 3 školského zákona „(3) pre deti cudzincov sa na odstránenie jazykových bariér organizujú základné a rozširujúce jazykové kurzy štátneho jazyka.“

Jazykové kurzy sa poskytujú v rámci poskytovania podporných opatrení. Podrobnosti poskytovania podporného  opatrenia poskytovania kurzu vyučovacieho jazyka školy alebo inej podpory pri osvojovaní si vyučovacieho jazyka školy sú uvedené na web sídle ministerstva https://podporneopatrenia.minedu.sk/zabezpecenie-poskytovania-kurzu-vyucovacieho-jazyka-skoly-alebo-inej-podpory-pri-osvojovani-si-vyucovacieho-jazyka-skoly/.

Po ukončení jazykového kurzu môže škola prostredníctvom svojho zriaďovateľa požiadať o finančné prostriedky, ktoré boli potrebné na jeho zabezpečenie.

Národný inštitút vzdelávania a mládeže  (ďalej len „NIVaM) pripravil množstvo materiálov, ktoré sa týkajú vzdelávania detí cudzincov. Na webovom sídle ŠPÚ sú v záložke Vzdelávanie detí cudzincov rôzne užitočné materiály, dostupné na: <https://www.statpedu.sk/sk/vzdelavanie/vzdelavanie-deti-cudzincov/>.

Mladí ľudia od 16 rokov a dospelí majú možnosť využiť bezplatné kurzy slovenského jazyka pre cudzincov, ktoré môžu organizovať jazykové školy zaradené v sieti škôl: stat_zus.pdf (cvtisr.sk)

Jazykový kurz pre deti cudzincov môže zabezpečovať:

  1.  Kmeňový zamestnanec školy.
    •  Do nákladov, ktoré sa budú uplatňovať v dohodovacom konaní na jazykový kurz pre deti cudzincov, škola započíta priemernú hodinovú mzdu alebo, ak to bude hodina práce nadčas, tak vypočítanú hodinovú mzdu vrátane príplatku za nadčasy spolu s odvodmi.
  2. Osoba zamestnaná na dohodu o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.
    • Ak jazykový kurz pre deti cudzincov bude zabezpečovať človek, ktorý nie je kmeňovým zamestnancom školy, zamestnávateľ s ním  uzatvorí dohodu o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru a do nákladov, ktoré sa budú uplatňovať v dohodovacom konaní, si škola uplatní priemernú hodinovú mzdu, ktorá je uvedená v dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru vrátane odvodov.
  3. Ak si škola zabezpečí jazykový kurz pre deti cudzincov dodávateľsky.
    • Jazykový kurz pre deti cudzincov môže škola zabezpečovať aj dodávateľsky, to znamená, že službu si škola objedná v jazykovej škole, s ktorou sa dohodnete na hodinovej sadzbe. Jazyková škola službu vyfakturuje a škola si požiadavku uplatní v dohodovacom konaní ako  priemerný náklad na 1 odučenú hodinu/* počet odučených hodín.

Viac informácií k organizovaniu a financovaniu jazykových kurzov pre deti cudzincov je dostupných na: https://www.statpedu.sk/sk/vyskum/vzdelavanie-deti-cudzincov/kurzy-statneho-jazyka/

V súčasnosti sú schválené učebnice ukrajinského jazyka a literatúry, ktoré využívajú najmä školy s vyučovacím jazykom ukrajinským a vyučovaním ukrajinského jazyka. Učebnice pre ostatné vyučovacie predmety v súčasnosti nie sú dostupné v prekladoch do ukrajinského jazyka.

Národný inštitút detí a mládeže (NIVaM) na svojej webovej stránke [www.statpedu.sk/sk/vzdelavanie/vzdelavanie-deti-cudzincov/] zverejnil metodické materiály a prekladový slovník základných pojmov pre základné školy aj v ukrajinskom jazyku.

Súčasťou prekladového slovníka je aj obrazová príloha a tematický slovník k jednotlivým predmetom.

Pri vzdelávaní detí cudzincov či odídencov, teda detí s iným materinským jazykom, by sme sa nemali spoliehať len na ich schopnosť adaptovať sa, ale aktívne im pomáhať vyrovnávať sa so zmenami, ktorým musia čeliť. Dieťa, ktoré nerozumie jazyku školy, len ťažko porozumie obsahu učiva, preto musí byť jazyková príprava integrálnou súčasťou každej vyučovacej hodiny. Do procesu začleňovania žiaka by mal byť zapojený čo najširší tím odborných a pedagogických zamestnancov v škole a všetci by mali byť poučení o možnostiach komunikácie s dieťaťom s iným materinským jazykom. Bližšie informácie nájdete na tomto odkaze: [Dieta-s-odlisnym-materinskym-jazykom-v-poradenskom-a-edukacnom-procese-dieta-cudzincov.pdf (vudpap.sk)]

Informácie o tom, ako pracovať s týmito deťmi, nájdete na tomto odkaze [Dieta-po-udalosti-s-traumatickym-potencialom-v1.01.pdf (vudpap.sk)](https://vudpap.sk/wp-content/uploads/2022/10/Dieta-po-udalosti-s-traumatickym-potencialom-v1.01.pdf) . Do pozornosti dávame celú podstránku Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie, ktorá sa venuje témam spojeným s deťmi odídencov: <https://vudpap.sk/vudpap/krizova-intervencia/> .

Pri práci s deťmi odporúčame realizovať aj ranné kruhy, ktoré pomáhajú vytvárať bezpečné prostredie. Viac info tu: Ranné kruhy | Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky (minedu.sk)

Deti cudzincov majú nárok na predĺžený čas a  kompenzačné pomôcky, resp. žiaci zaradení do II. skupiny budú môcť mať asistenta (v závislosti od rozhodnutia školy a toho, či škola má pre žiaka asistenta k dispozícii). Kompenzačné pomôcky zahŕňajú aj slovníky, pričom povolené sú aj online slovníky, ak školy nebudú môcť zabezpečiť ich offline verzie. Platí pritom, že škola nesie plnú zodpovednosť za zabezpečenie objektivity testovania (žiaci nesmú používať mobil – aby neboli znevýhodnení bežní žiaci). S účinnosťou od 1.1.2025 sa podľa § 155 ods. 6 školského zákona cudzincom primerane upravia podmienky externého testovania T5 a T9.

Viac informácií je k dispozícii na webovom sídle NIVAM.

 V prípade záujmu žiakov zaradených do slovenského vzdelávacieho systému v šk. roku 2023/2024 o maturitnú skúšku v šk. roku 2024/20253 alebo neskôr, zákonný zástupca žiaka, alebo plnoletý žiak sa prihlási na maturitnú skúšku štandardne podľa § 75 ods. 1 školského zákona.  Maturitnú skúšku bude konať rovnako ako ostatní žiaci posledného ročníka, z predmetu slovenský jazyk a literatúra bude môcť mať podľa vyhlášky č. 224/2022 Z. z. o strednej škole predĺžený čas konania jednotlivých častí maturitnej skúšky v závislosti od dĺžky vzdelávania v slovenskom jazyku o 25 % alebo 50 %.

V prípade záujmu o ukončenie štúdia na Ukrajine v šk. roku 2023/2024 alebo neskôr, je potrebné sa spojiť so svojou školou na Ukrajine, ktorú žiak/študent navštevoval, alebo obrátiť sa na Medzinárodnú ukrajinskú školu. 

S účinnosťou od 1. septembra 2024 platí nové ustanovenie § 161r ods. 2 školského zákona v nasledujúcom znení: Ak odídenec, ktorý je štátnym občanom Ukrajiny, chce zanechať vzdelávanie z dôvodu trvalého opustenia Slovenskej republiky, oznámi to písomne riaditeľovi školy; ak ide o neplnoletého odídenca, písomné oznámenie podáva jeho zákonný zástupca. Túto zmenu nahlási riaditeľ školy do centrálneho registra. Odídenec prestáva byť dieťaťom materskej školy, žiakom základnej školy alebo žiakom strednej školy dňom, ktorý nasleduje po dni, keď riaditeľovi školy bolo doručené oznámenie o zanechaní vzdelávania, alebo dňom uvedeným v oznámení o zanechaní vzdelávania, najskôr však dňom, ktorý nasleduje po dni, keď bolo doručené. Ak plnoletý odídenec alebo zákonný zástupca neplnoletého odídenca neoznámi riaditeľovi školy zanechanie vzdelávania a neospravedlnene sa nezúčastňuje na výchovno-vzdelávacom procese, uplynutím 30. dňa od jeho poslednej účasti na výchovno-vzdelávacom procese prestáva byť dieťaťom materskej školy, žiakom základnej školy alebo žiakom strednej školy.“

Podľa ustanovenia § 39hm zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v účinnosťou od 1. septembra 2024 platí nasledujúce: „Obec vedie evidenciu odídencov, ktorí sú štátnymi občanmi Ukrajiny, vo veku plnenia povinného predprimárneho vzdelávania a vo veku plnenia povinnej školskej dochádzky, ktorí majú v obci adresu dočasného útočiska, a vedie evidenciu, v ktorých školách sa vzdelávajú; na tento účel obec získava a spracúva údaje z informačného systému verejnej správy podľa osobitného predpisu33a) spôsobom podľa osobitného predpisu.33b)“.

S účinnosťou od 1. septembra 2025 bude platiť také ustanovenie § § 39hm ods. 2 – 5 zákona č. 596/2003 Z. z. podľa ktorého bude platiť nasledujúci stav:

Ak zákonný zástupca dieťaťa, ktorý má povinnosť prihlásiť dieťa na vzdelávanie nedbá o jeho riadnu účasť na vzdelávaní, riaditeľ oznámi  túto skutočnosť príslušnému orgánu miestnej štátnej správy v školstve a obci, v ktorej má zákonný zástupca adresu pobytu alebo adresu dočasného útočiska.

Zákonný zástupca dieťaťa, ktorý má povinnosť prihlásiť dieťa na vzdelávanie nedbá o jeho riadnu účasť na vzdelávaní, ak:

a) nepožiada o zaradenie dieťaťa vo veku plnenia povinného predprimárneho vzdelávania alebo vo veku plnenia povinnej školskej dochádzky na vzdelávanie

b) dieťa vo veku plnenia povinného predprimárneho vzdelávania neospravedlnene vynechá viac ako 5 dní v mesiaci v materskej škole alebo

c) dieťa vo veku plnenia povinnej školskej dochádzky neospravedlnene vynechá viac ako 15 vyučovacích hodín v mesiaci alebo viac ako 60 vyučovacích hodín v príslušnom školskom roku v základnej škole alebo v strednej škole.

Ak zákonný zástupca dieťaťa nedbá o riadnu účasť dieťaťa na vzdelávaní, dopustí sa priestupku, a za tento priestupok bude možné uložiť pokutu do 331,50 eura, a to aj opakovane.

Skočiť na začiatok stránky