Evidencia a hodnotenie žiakov z Ukrajiny

Evidencia v školskom informačnom systéme  

Škola v rámci aktualizačnej dávky zasiela zo svojho školského informačného systému do Centrálneho registra každého žiaka, ktorý bol zaradený na vzdelávanie.  

Škola vyplní údaje o zaradenom žiakovi vo svojom školskom informačnom systéme podľa metodického usmernenia pre registráciu odídencov do Centrálneho registra, dostupného tu.  

Evidencia katalógového listu žiaka 

Žiakovi zaradenému na vzdelávanie sa priradí poradové číslo v triednom výkaze a zároveň sa vedie katalógový list rovnakým spôsobom pri žiakoch riadne prijatých na vzdelávanie.  

Evidencia dochádzky  

Po prijatí/ zaradení žiaka na vzdelávanie je žiak povinný zúčastňovať sa vyučovania. Učiteľ na príslušnom predmete eviduje do triednej knihy okrem témy preberaného učiva aj dochádzku chýbajúceho žiaka, t. j. žiaka, ktorý sa vyučovania v danej chvíli nezúčastňuje. Hoci sa na žiakov – odídencov nevzťahuje plnenie povinnej školskej dochádzky (vzťahuje sa na nich povinné vzdelávanie), nakoľko nemajú na území SR trvalý pobyt, tak sa dieťa stáva žiakom školy odo dňa, keď škola dieťa prijala/zaradila na vzdelávanie v škole. Vzhľadom na uvedené odporúčame evidovať neprítomnosť všetkých žiakov na vyučovaní rovnakým spôsobom, predovšetkým z dôvodu prehľadnosti a preukázateľnosti v prípade potreby iným orgánom. V prípade, že žiak neospravedlnene vymeškáva vyučovanie, postupuje škola rovnako, ako pri ostatných žiakoch podľa školského zákona. 

„Hodnotenie žiaka v prípravnom ročníku alebo v úvodnom ročníku sa vykonáva formou slovného hodnotenia. Pri hodnotení žiaka, ktorý je cudzincom, sa v prvom roku štúdia zohľadňuje úroveň ovládania štátneho jazyka; základná škola môže zohľadniť úroveň ovládania štátneho jazyka aj v ďalších rokoch štúdia“  (§ 55, ods. 5 zákona č. 245).

Pri hodnotení žiakov - cudzincov je v adaptačnom období (obdobie prvého roku vzdelávania žiaka v škole na území SR) potrebné zohľadňovať nedostatočnú znalosť štátneho jazyka, resp. vyučovacieho jazyka, keďže ide  o závažnú súvislosť, ktorá ovplyvňuje ich výkon.  

Základná škola môže zohľadniť úroveň ovládania štátneho jazyka žiaka – cudzinca aj v ďalších rokoch jeho vzdelávania. Žiaka – cudzinca je žiadúce hodnotiť individuálne, prispôsobiť hodnotenie špecifickým potrebám a rozvojovým možnostiam tohto žiaka. 

 

Skočiť na začiatok stránky